Opis produktu: Poznajemy historię ojczystą. Poradnik dla nauczyciela. Klasa 4. Szkoła podstawowa
Poznajemy historię ojczystą. Poradnik dla nauczyciela. Klasa 4. Szkoła podstawowa
Autorka w poradniku metodycznym prezentuje, w jaki sposób najefektywniej
i najatrakcyjniej wykorzystać treści merytoryczne zawarte w podręczniku
i zeszycie ćwiczeń dla klasy czwartej ''Poznajemy historię ojczystą''
Martyny Deszczyńskiej i Marka Deszczyńskiego. Omawia następujące
zagadnienia:
1. Nauczanie i uczenie się przedmiotu historia i społeczeństwo w klasie
4 szkoły podstawowej.
2. Strukturę podręcznika i zeszytu ćwiczeń.
3. Pracę ucznia z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń.
4. Utrwalanie, kontrolę i ocenę osiągnięć uczniów.
5. Warsztat pracy nauczyciela.
6. Roczny plan pracy nauczyciela przedmiotu historia i społeczeństwo w
klasie 4 szkoły podstawowej.
7. Przykładowe propozycje i rozwiązania metodyczne dotyczące prowadzenia
lekcji ? scenariusze.
Podstawa programowa przedmiotu historia i społeczeństwo w szkole
podstawowej daje możliwości połączenia w jednym programie nauczania
elementów kilku dyscyplin wiedzy, wykładanych dotychczas niezależnie od
siebie. Zakłada ona, że budowany w oparciu o jej wskazania program
nauczania ma charakter programu propedeutycznego, który stanowi
przygotowanie do systematycznego kursu historii i wiedzy o
społeczeństwie na poziomie gimnazjum. Taka konstrukcja podstawy
programowej pozwala na rezygnację z zachowania ciągłości chronologicznej
oraz na wykorzystywanie epizodu, obrazu, prostego faktu jako
podstawowych elementów budowy programu. Stwarza to możliwość opracowania
programu, który zapewni uczniom nie tylko zdobycie pewnego zasobu wiedzy
i umiejętności, ale także przygotuje ich do łączenia wiadomości
dotyczących różnych aspektów aktywności społecznej oraz syntezy wiedzy i
umiejętności zdobywanych w czasie późniejszej edukacji w
wyspecjalizowanych przedmiotach.
Do poradnika dołączono program nauczania ''Społeczeństwo wczoraj i dziś''
(od jego tytułu przyjął nazwę cykl edukacyjny), zespołu autorskiego: Z.
Kozłowska, J. Kuźnieców, A. Landau-Czajka, W. Mędrzecki, K. Zielińska.
Został on zbudowany według następujących zasad:
Klasa IV
Program zawiera treści, na poziomie dostosowanym do etapu rozwoju
osobowościowego i intelektualnego uczniów, z zakresu:
? elementarnej wiedzy o człowieku jako istocie społecznej i środowisku
społecznym,
? podstawowych zasad poznawania przeszłości,
? źródeł wiedzy o przeszłości,
? wiedzy na temat wydarzeń i postaci o największym znaczeniu w polskiej
tradycji narodowej i historycznej (w zakresie przewidywanym przez
podstawę programową).
Klasa V
Program przewiduje omówienie zagadnień związanych z przeszłością
europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego. Kolejne epoki, poczynając
od starożytności po wiek XX, są omawiane chronologicznie, według
wspólnego scenariusza. Program zakłada koncentrację na dorobku
cywilizacyjnym poszczególnych epok i różnych formach aktywności
ludzki