Projektowanie, nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009 w oparciu o podejście procesowe
Przedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest adresowana przede
wszystkim do tych organizacji, które pragną samodzielnie zaprojektować
swój system zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi
coś więcej niż tylko certyfikat.
Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie funkcje:
stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie
przygotowanie pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich
elementów SZJ,
przygotować odpowiednie mechanizmy umożliwiające obsługę, diagnozowanie
i doskonalenie tych systemów:
umożliwiać szkolenie nowych pracowników oraz przygotować ich do
pełnienia określonych ról w SZJ (np. audytorów wewnętrznych);
ułatwić kontakty z osobami i instytucjami zewnętrznymi w zakresie spraw
związanych z SZJ oraz umożliwić podejmowanie skutecznych decyzji w tym
zakresie.
Szczególną uwagę zwrócono na rozwiązania integrujące zasady podejścia
procesowego w różnych fazach wdrażania i w odniesieniu do różnych
aspektów funkcjonowania SZJ. Wprowadzanie SZJ w oparciu o przedstawioną
metodykę jest możliwe po krótkim przygotowaniu osób mających podstawową
wiedzę w zakresie zarządzania jakością.
Należy podkreślić, że metodyka ta może być skutecznie wykorzystywana
zarówno w zastosowaniach indywidualnych, jak i, zwłaszcza w odniesieniu
do mniejszych organizacji, w ramach grupowego wdrażania SZJ.
Metodyka ta może być oczywiście wykorzystana także przez zewnętrznych
konsultantów wspierających te organizacje, którym trudno jest się
zmobilizować do samodzielnego wysiłku oraz przez audytorów jednostek
certyfikacyjnych pragnących lepiej dostosować swój warsztat do specyfiki
mniejszych organizacji. Duża część z przedstawionych informacji znaleźć
może zastosowanie również w większych przedsiębiorstwach.
Podstawowym warunkiem, by metodyka ta była skuteczna jest zaangażowanie
wszystkich pracowników, w tym kierownictwa, w projektowanie i budowę
SZJ. Tylko wtedy można bowiem oczekiwać, że system ten będzie traktowany
jako własność organizacji oraz autentyczne narzędzie służące zdobywaniu
przewagi konkurencyjnej.